Dag 14 Bye, bye Java. Bali here we come

De zon schijnt vandaag weer volop. We zijn weer vroeg wakker. De sawa's zijn prachtig in de ochtendzon. Nog maar een "paar" fotos gemaakt. Er zijn blijkbaar niet veel gasten want er is geen ontbijtbuffet maar we krijgen een persoonlijk ontbijt dit keer. De tassen worden opgehaald en naar de auto gebracht. De rekening ligt al klaar. Creditcard erin en gaan. We vertrekken stipt om 8 uur en moeten nog één keer de Java-shake doorstaan voordat we op de normale weg komen. Via Banyuwangi rijden we in 1,5 uur naar Ketapang alwaar we de straat van Bali over gaan steken naar...........jawel, Bali. We nemen met enige weemoed afscheid van Java. Wat een prachtige natuur hebben we gezien hier en wat waren de mensen vriendelijk en wat was het eten lekker. Wat we ook niet snel vergeten is de drukte op West-Java, met name rondom Bandung.
Bye, bye Java, Bali here we come. We denken hier ook weer te kunnen genieten van de natuur, de mensen en het eten.
De ferry's tussen Java en Bali varen af en aan. We hoeven dus niet te lang te wachten voor we aan boord kunnen. De boot is een mix van het oude pontje bij Zijpe en de voormalige boot naar Zeeuws-Vlaanderen. Er is TV aan boord, je kunt eten kopen en natuurlijk kun je bidden in de Mushollah aan boord. Je zult maar net aan boord zijn terwijl er gebeden moet worden. Met de verplichte 5x bidden per dag voor de Moslims is die kans redelijk aanwezig. Cepy deelt links en rechts wat geld uit aan Polisi en andere mensen in uniformen. Het waarom is ons niet helemaal duidelijk. Ook moet hij zijn papieren nog laten zien en toestemming vragen om tijdelijk (ongeveer een uur) op Bali te mogen werken. Eerst moet de klok nog een uur verder vooruit. We rijden in een half uur naar ons hotel aan de Noord-West kust van Bali. Er ligt al een aankomstbrief van onze volgende chauffeur klaar. We nemen met pijn in ons hart afscheid van Cepy. We konden het heel goed met hem vinden. Cepy gaat terug naar zijn woonplaats Bandung. Hij is 10 dagen met ons op stap geweest. Daarvoor had hij een aantal dagen vrij in Jogyakarta en daarvoor was hij ook al een aantal dagen op stap geweest. Inclusief de terugreis is hij dus zo'n 3 weken van huis geweest. Altijd nog beter dan zwavel sjouwen in de Ijen vulkaan! Cepy moet nog ongeveer 2,5 dag rijden naar huis toe waarbij hij af en toe 2-3 uur in de auto zal slapen. Verder non-stop rijden! Wij zullen niet meer klagen als we naar Groningen moeten rijden ;-)
Onderweg naar onze verblijfplaats zien we dat er veel mensen het Hindoeïstische geloof aanhangen. Iedereen heeft een eigen tempel in de tuin. We zitten nu in een resort in Permuteran aan de Bali-zee. Weer een prachtig bloemrijk resort met weer een prachtige kamer/huisje. Er komen tijden de lunch een aantal vissersboten aan wal met grote manden gevuld met diverse vissoorten. Je zult hier dus wel ergens een vers visje kunnen eten.
We zullen wel moeten wennen aan het zwarte strand dus we duiken eerst het zwembad in en bezetten een ligbed in de schaduw want het is hier flink heet en vrijwel onbewolkt.
We doen een dutje, lezen een boek, maken een reisverslag, drinken een cocktail, drinken een biertje en bespreken een excursie voor morgen: we gaan een tocht van 3 uur maken door het nationale park. Dit bestaat uit mangrovebos en jungle. Vertrek 7.30 uur. Dresscode is lange broek, lange mouwen en dichte schoenen.
Het is inmiddels 19 uur en donker maar nog steeds erg warm. Dat zal morgen in het bos dus wel flink okselklotsen worden. We merken ook dat er hier veel muggen zitten. Daarom is ons bed voorzien van een klamboe en zijn er andere mugwerende voorzieningen.