Dag 15 Apenvermaak

Gisteravond voor het eerst wijn gedronken bij het eten. Echte Balinese muskaatwijn. Hij smaakt voortreffelijk bij de gegrilde tonijn en de Balinese rijsttafel. Tijdens het eten worden we nog toegezongen door een trio dames in traditionele kledij. Ook de bediening is traditioneel gekleed.
Vanochtend om 7 uur aan het ontbijt en een half uur later worden we door Nyoman de boswachter opgehaald. Na een klein half uur rijden komen we bij het National park. Eerst lopen we door het mangrovebos waar we 2 monitor lizzards weg zien duiken. Het is al erg warm en het zweten begint al. Na het mangrovebos gaan we het tropische oerwoud in. Vanaf dat moment begint het zweten dramatische vormen aan te nemen. Na enige tijd is er geen droog plekje meer aan m'n shirt en het water gutst van m'n gezicht. Overigens vertelt de gids dat het vandaag erg warm is. Nyoman vertelt e.e.a. over de bomen en planten. We zien een groep makaken en een reuze eekhoorn. De eekhoorn is inderdaad gigantisch. We zien hem eerst voor een aap aan! We gaan ook nog flink stijgen in het bos tot een prachtig uitzichtpunt met uitzicht over de Bali zee en op de bergen en vulkanen van Java. Er zijn ook nog een aantal Hindoeïstische tempels in het bos. Er komt net een grote familie aan die een ceremonie gaat houden. Alsof de makaken het weten. Ze komen overal vandaan om te zien of ze wat van de te offeren etenswaren kunnen bemachtigen. Met stokken worden ze door de familie weggejaagd. Op de terugweg lopen we langs de rivier en we horen grote plonzen in het water. Als we dichterbij komen zijn we beland in het aquapark van de makaken. Het zijn wederom net mensen. Ze klimmen de boom in en laten zich van een meter of 5 hoog in het water vallen. Sommigen maken zelfs een salto! Ze vallen ook regelmatig boven op elkaar wat natuurlijk eindigt in een grauw en een snauw. Een prachtig spektakel dat we aanschouwen tot ze letterlijk én figuurlijk afdruipen. Onderweg naar het beginpunt komen we nog diverse makaken tegen. Als we om half 12 terug zijn in ons resort zijn we helemaal doorweekt en duiken dan ook meteen de douche in om vervolgens heerlijk te lunchen met uitzicht op zwembad en de zee waar lokale vissers terugkomen van hun dagelijkse vistocht.
Inmiddels liggen we op een lekker bedje in de schaduw met aan de ene kant de zee en de andere kant het zwembad. We zwemmen in beide. Ook de zee is heerlijk warm en zout. Het duurt niet lang voordat we in het water zijn want het zwarte zand is loei en loei heet aan de voeten.
Waarschijnlijk zullen er vandaag niet zoveel vermeldenswaardige gebeurtenissen plaatsvinden. Het zal wel beperkt blijven tot cocktail, biertje, chips, dutje, boekje lezen, zwemmen, biertje, diner, wijntje en slapen. Daar wil ik jullie dus niet mee lastig vallen.
Morgen worden we opgehaald door een nieuwe chauffeur. Hij zal ons verder over Bali leiden. Volgende stop is Ubud. Daar komen we via een lange(ca 5,5 uur) maar mooie bergroute. Ubud ligt op een hoogvlakte dus daar zal het wat koeler zijn.