Dag 21 Afzien

Het is duidelijk te merken dat we aan het uitrusten zijn: gisteravond gingen we pas om 11 uur naar de kamer. Eerst lekker uit eten geweest. Een BBQ waarbij je kon kiezen uit diverse soorten vlees en verse vis, zoals tonijn, red snapper, zwaardvis, inktvis. We kiezen  allebei een steak met diverse vissoorten. Deze wordt dan voor je gegrild en bezorgd aan je tafel terwijl je zelf kunt opscheppen aan het saladebuffet. Samen met een flesje Balinese witte wijn en een kopje koffie toe.....
Bij het beachrestaurant (het hotel heeft meerdere restaurants) van ons hotel is een liveband aan het spelen met veel muziek uit de jaren 60 en 70. Het klinkt erg goed en gezellig. We blijven dus "even" hangen. In de pauze komen een aantal bandleden naar ons toe om een praatje te maken. Ze komen van Lombok en spelen 3x per week op Gili Trawangan. Ze zeggen dat het nu erg rustig is maar dat in juli en augustus over de koppen kunt lopen. Pfff, niks voor ons. Gelukkig zijn we er in mei! Ook na de pauze blijven we luisteren (en mensen kijken).  Sterker nog: we luisteren tot ze stoppen en dan is het bijna elf uur. Zo laat hebben we het deze vakantie nog niet kunnen maken. En dat terwijl we al om 8.45 uur aanwezig moeten zijn bij de duikacademie...
Toch lukt het ook dit keer om op tijd te zijn. Het is mooi weer vandaag. Lekker zonnetje en zo goed als windstil. We varen naar de andere kant van het eiland en daar plonzen we samen met een gids het water in. We snorkelen daar een uur in een gigantisch tropisch aquarium. We zien van alles voorbijkomen, in alle soorten, maten en kleuren. We komen ogen tekort. Ik kan slechts enkele soorten herkennen en benoemen, zoals een morene, barracuda's, pijlstaartrog, zee-egels. Nog tientallen soorten meer mijn mijn visvocabulaire is niet zo uitgebreid. Vanaf de boot ziet Josee nog een gigantische school met red snappers. Misschien ligt een van hen morgen wel op ons bord....
Na het snorkelen even bijkomen aan het zwembad. Zelf doe ik vanmiddag nog een snorkeltrip terwijl Josee het zwembad gezelschap zal houden.
Tijdens de lunch wordt de lucht boven Lombok donkerder en donkerder. Uiteindelijk komt de zwarte lucht deze kant op. Vlak voordat de boot van de duikacademie vertrekt begint het te stortregenen. Nat worden we toch dus wat maakt het uit? We varen naar het naastgelegen eiland Gili Meno. Hier gaan we snorkelen bij een oud scheepswrak. We betekent in dit geval ikzelf en de gids. Op deze locatie is er veel meer variatie in koraalsoorten. Het blijft genieten dit soort ervaringen. We zien weer vele soorten vis en als klap op de vuurpijl eerst één grote en later nog een kleine zeeschildpad. We raken er maar niet vanaf. Ze blijven ons maar volgen. Uiteindelijk verdwijnen ze allebei de diepte in. Ik denk wel minimaal één geslaagde foto te hebben gemaakt. We hebben vanochtend nl. Een waterdichte hoes voor ons fototoestel gekocht zodat we ook onder water foto's kunnen nemen. Het is echter moeilijk richten, scherp stellen en stil houden ivm de stromingen. Er zitten vast wel een paar geslaagde foto's bij.
Na het snorkelen is het weer behoorlijk opgeknapt. Best wel een vreemde gewaarwording. Je gaat met stromende regen het water in. Na ruim een uur doe je je hoofd weer boven water en schijnt het zonnetje...
Na een verfrissende douche maar weer naar het zwembad, verslag maken en een boekje lezen en misschien nog wat drinken. Moeten we straks ook nog op zoek naar een restaurant en weer een keuze maken uit alle gerechten. Zucht, wat vervelend allemaal maar we klagen niet snel.