Dag 7 Fietsen langs de sawa's

Het doet wel een beetje pijn: we worden door de wekker om kwart voor 6 gewekt. Vertrek staat gepland voor 7 uur en we willen eerst rustig ontbijten. Het ontbijt is zeer overvloedig. Er zijn diverse hoeken met verschillende buffetten. We zitten inmiddels in het stadium dat we de warme Oosterse gerechten in de ochtend gaan mijden. We kiezen dus voor pancakes, eieren, toast, gebak, croissants, vers fruit, youghurt, sap en koffie. We worden weer stipt op tijd opgehaald door Ceppy. In een half uur rijden we naar Kampung Bantar, westelijk van Yogya. We worden daar ontvangen door Towil. Hij organiseert fietstochten in de omgeving en hij fungeert zelf als lokale gids. We kiezen uit een aantal oude Gazelles. Toch wel lekker zo'n oud leren zadel met echte veren. Ook bij deze tocht maken we kennis met de lokale bevolking en hun gebruiken. Iedereen die we tegenkomen, van jong tot oud,  lacht en zwaait vriendelijk. Mensen nodigen ons spontaan uit om binnen in hun huis te kijken. Ook hier doen de ballonnen het goed bij de plaatselijke jeugd. We gaan op bezoek bij een oude dame die matten van raffia weeft. Het huis is van hout, riet en bamboe. Met een mond vol pruimtabak gaat ze er flink tegenaan op haar weefmachine. Ze is bijzonder vriendelijk en vrolijk en wil na afloop graag met ons op de foto. Ze komt ongeveer tot mijn navel. Het is mooi weer en dus flink warm we zweten al flink alhoewel het fietsen niet zwaar is. We bekijken ook hier de plaatselijke gewassen. We zien hier ook veel watermeloenen, bonen en sojabonen maar vooral heel, heel, heel veel sawa's met rijst in alle stadia. We maken ook kennis met alle stappen in het productieproces. Er zijn mensen aan het snijden. Anderen slaan de korrels handmatig los. Enkelen doen dit met een "machine" waarbij je wel zelf moet trappen. Weer anderen zijn weer bezig met uitharken van de rijst op grote matten om de rijst te drogen. We mogen zelf meehelpen bij alle activiteiten. dus zweten we nog wat meer! Iedere familie heeft zijn eigen sawa en dus ook zijn eigen rijst. Omdat niet iedereen tegelijk oogst helpt iedereen elkaar.  Na rijst wordt er regelmatig een ander gewas verbouwd op dezelfde grond, bijv. watermeloenen of sojabonen. Onderweg doen we nog een picknick met lokale gerechten. Niet alles is even lekker maar de risoles zijn heerlijk. Het doet me weer denken aan mevrouw Hillebrand. Dit was een oudere Mevrouw uit Indonesië die in Zierikzee woonde en die met mijn ouders bevriend was. Bevriend betekent dus ook vaak en lekker Indisch eten :-)) Het fietsen was dus weer een prachtige gelegenheid om kennis te maken met het echte Indonesië. Ook dit   is een echte aanrader. Terug van de fietstocht bij Towil zijn huis mogen we ook zijn huis bekijken. In de woonkamer kruipt zijn 1 jarige dochter en zij heet......Amalia!
We zijn op tijd terug in Yogya om het paleis van de Sultan te bezoeken, het Kraton. Yogya is een bijzonder district met zijn eigen Sultan die hier in hoog aanzien staat. In het paleis worden verschillende culturen gemengd. Hier doen ze niet zo moeilijk. Het gedeelte waar de Sultan woont is afgescheiden voor toeristen. Van de gids horen we veel van de gebruiken rondom het sultanaat. De Sultan blijft in functie tot zijn dood en dan neemt de oudste zoon het over. De sultan mag meerdere vrouwen bezitten. De huidige sultan (nr. 10) is 66 jaar oud en heeft maar 1 vrouw en 5 dochters en 0 zonen. Als hij sterft wordt zijn oudste broer de nieuwe sultan en vervolgens diens zoon etc.
Na het paleisbezoek lopen we een stuk door de winkelstraat Jalan Malioboro. Het winkelen is niet echt aan ons besteed. Na een donut en een McFlurry nemen we een becak naar het hotel. De arme man moet flink trappen om ons voort te duwen. Het verschil met een riksja is dat je bij een becak met de fiets wordt geduwd en bij een riskja wordt je getrokken.
Na terugkomst is het 14 uur. In Nederland is het 9 uur. Ik bel dus eerst m'n vader om hem te feliciteren met zijn verjaardag. Pa, ook via deze weg van harte gefeliciteerd met je 87e verjaardag!
Inmiddels zitten we weer bij het zwembad. Vanavond gaan we naar een traditionele wajang dansvoorstelling met diner vooraf.